donderdag, juni 07, 2007

Spinnen - update


Erg veel gesponnen heb ik niet de laatste tijd (of eigenlijk: helemaal niet). Inmiddels wel 3 klossen in gebruik met overal een 'beetje' wol op. En 1 van die klossen hoort bij het Schippertje dat onze Spaanse juf nu heeft. Tijd voor aktie dus. Aangemoedigd (en over mijn plankenkoorts geholpen) door Irma heb ik vanmiddag de wol getwijnd.


Op deze klos zit ongeveer 75 gram getwijnde wol. Mijn eerste zelfgesponnen draad. Voel me een klein beetje trots (maar als ik kritisch kijk, is de draad me veel te ongelijkmatig).



Dit was wol die ik voor het spinnen had geverfd. Echt mijn allereerste pogingen tot spinnen zit in deze kleurige draad. Ik heb getwijnd met een witte draad. Ik ben nogal blij met het resultaat. Vrolijk en bont. Zo zie ik mijn garens graag.




De bonte draad is inmiddels gewassen (de wol had ik ongewassen gesponnen en was dus meer geel dan wit) en hangt nu buiten. Op spanning met een zware mok eraan geknoopt. Het witte garen staat nu in een sopje. Je ziet het witter worden. Afwachten hoeveel gram schone wol er overblijft van de 75 gram vieze wol. In het algemeen gaat er een kwart af, heb ik gelezen.


Mijn garen is niet helemaal in balans, merk ik. Er zit nog twist in na het twijnen. Ik ben benieuwd of dat er uit gaat na het 'gespannen' drogen.

Ook een manier om je afwas te drogen!

Ik heb besloten om vanaf nu met schone wol te gaan spinnen. Ik heb nog mooie merino lontwol liggen, die ik eerst wil verven en daarna spinnen. En omdat ik ongetwijfeld geen echt fanatieke spinster word (ik vind teveel andere dingen ook leuk en leuker) en dus geen grote hoeveelheden wol ga spinnen, gun ik mezelf de luxe van spinnen met schone gekaarde wol. Misschien ga ik ooit volledig vanaf 'scratch' werken. Maar voor nu kies ik even voor gemakkelijk.


Later toegevoegd:
De witte streng is (na drogen) 65 gram. Viel me mee, ik had verwacht dat er meer (gewicht aan) viezigheid vanaf zou komen. De bonte is 30 gram en 32 meter lang. Ik heb nog geen proeflapje gebreid, maar ik gok dat naalden 3,5/4 geschikt zouden zijn.


De overmatige twist is er trouwens helemaal uitgegaan door het gespannen drogen.


Nu nog een leuk project bedenken voor mijn allereerste wolletje(s).... maar eerst nog even lekker een poosje kijken en voelen en trots zijn.

2 opmerkingen:

Irma zei

oh en jij praat over balans? wauw! Grote sprongen in het leren..Maar wat je doet is goed. Nat ophangen met iets zwaars er aan en het komt helemaal goed. Het ziet er al goed uit!
Voor welke naalden is het denk je?

Myrthestiek zei

Mooi geworden! Erg knap voor het begin. De gekleurde wol ziet er heel goed uit met het witte getwijnd.

Het ongelijkmatige vind ik juist de charme van het zelf spinnen (maar goed smaken mogen verschillen).