woensdag, mei 09, 2007

Spinnen - update 2


Oi, oi, oi, wat spint de geleende Louët fijn. Ik kan me nu voorstellen dat voor veel mensen spinnen ontspannend is. Het wiel zoeft zachtjes, de wol glijdt door je vingers, je been gaat automatisch en rustig op en neer. De herhaling van bewegingen heeft iets rustgevends, vind ik.

Ik doe hard mijn best om een gelijkmatige draad te krijgen. Er zitten af en toe wat eng dunne stukjes tussen. En de aanhechting van nieuwe wol blijft me te zichtbaar. Hier in huis zeggen we regelmatig (tegen zoonlief die wat ongeduldig van aard is) 'van proberen kun je het leren'. En dan blijkt dat dat ook voor mij geldt. Ook ik ben ongeduldig van aard, ahum.

Met mijn oude spinnewieltje had ik een beetje een haat-liefde relatie. Ik vond het een prachtig stuk handwerk, maar ik vond hem NIET fijn spinnen. Ik was van plan om hem naar de kringloop of rommelmarkt te brengen. Mijn vader zei: 'Hou hem toch mooi, leuk als decoratie'. Waarop ik antwoordde: 'Ik heb genoeg troep om naar te kijken'.

Maar heel onverwachts heeft hij (het spinnewiel, niet mijn vader) een nieuw thuis gekregen. Onze Spaanse juf vond hem geweldig en toen heb ik hem met veel plezier aan haar gegeven.

De Louët kan ik voor onbepaalde tijd lenen. Mijn moeder denkt over een nieuw spinnewiel na en dat zou betekenen dat haar 2-pedaler tzt naar mij toe kan (en de 1-pedaler weer naar haar voor tussen-het-gewone-spinnen-doorse experimenten/probeersels met andere materialen). Joepie!

Want ik heb prachtige spinnewielen gezien, maar tjonge, wat kosten die dingen veel ;o(

Oh ja, Irma, die lange plukken zijn gewoon van een Texelaar.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Perfectionist in art en nieren!
Probeer nog maar even verder en zult gaan als een trein. Prachtig gesponnen hoor.
En je weet wel meteen mooie wielen te spotten! In Haarlem staat er nu op Ebay een Ashford te koop.

Tijm zei

Jee ik heb bewondering voor je en wat gewledig zo'n moeder die ook zo actief aan het spinnen is!

odette zei

Inderdaad na een tijdje maak jij de mooiste draadjes. Vind je beginners draad er erg goed uitzien.
Wat maakt dat een verschil hè een goed wiel. Ik zou ook best een nieuw wiel willen, maar ze zijn mij een beetje te duur. En mijn louetje doet het eigenlijk nog best goed.

Anoniem zei

Mooie draad hoor. Ik heb sinds februari ook een Louet in bruikleen en heb al een paar keer geoefend. Ik vind het erg leuk om te doen.

Anoniem zei

Beste mensen, heb net een louet aangeschaft maar weet bij G niet hoe ik moet beginnen met de draad te maken, zouden jullie me een handje op weg willen helpen ? Bedankt Michelle

Judith zei

Hallo Claassen,

Ik had een reactie via de mail gestuurd over het spinnen, maar helaas komt die onbezorgbaar retour. Laat je even je goede emailadres achter? Dan kan ik de email alsnog sturen.

Groetjes,
Judith