vrijdag, november 30, 2007

Reactie op reacties

Een aantal keer kreeg ik de vraag of ik met mijn handgesponnen garens ga breien. Nou, uiteindelijk wel. Maar ik stel het nog even uit. Tot ik het ultieme patroon of idee heb. Want ik ben zo onbehoorlijk trots op mijn spinsels, dat ik er ook echt iets moois/bijzonders van wil maken. De strengen voelen ook nog allemaal als eerste spinsels, misschien dat ik er daardoor extra zuinig op ben.

Maar eigenlijk is het van de zotte dat ik nog niet eens een proeflapje gebreid heb van één van mijn eigen wolletjes. Of komt dat doordat proeflapjes breien niet in mijn systeem zit ;o)

Ik neem me bij deze voor om eerdaags een proefje te breien, gewoon om te kijken hoe het breit en hoe het effect van de geverfde draad is in een stukje breisel. Wordt vervolgd...

De worteltaart smaakte heerlijk en voor wie nog een semi-verantwoorde snack tussen de pepernoten en de chocoladeletters wil, komt hier het recept:

Worteltaart met maanzaad

250 gram wortelen
200 gram volkorenmeel
2 theelepels bakpoeder
1 eetlepel koekkruiden
2 eetlepels maanzaad
4 eetlepels melassestroop
125 gram rozijnen
2 eieren
5 eetlepels (olijf)olie
6 eetlepels halfvolle melk
125 gram kwark
2 - 3 eetlepels poedersuiker

Springvorm 18 cm, oven voorverwarmen op 170 graden

Wortels schrappen en raspen.
Meel, bakpoeder en koekkruiden zeven en mengen.
Wortel, maanzaad, stroop en rozijnen erbij en mengen.
In andere kom de eieren met de olie en de melk kloppen.
Toevoegen aan wortelmengsel en doorscheppen.

Bakken ongeveer 40 minuten.
Afkoelen en het kwark-suiker-mengsel erop smeren.

En omdat ik mijn favoriete-recepten-mapje nu toch voor me heb liggen, tik ik het recept voor de lekkerste brownies van de wereld over. Knapperig van buiten, zacht van binnen. Precíes goed. Maar beslist niet verantwoord ;o)

Chocolade Brownies

110 gram boter
110 gram pure chocolade
225 gram suiker
2 losgeklopte eieren
110 gram bloem
1/2 theelepel bakpoeder
110 gram gehakte walnoten
snufje zout

Oven voorverwarmen op 180 graden, vierkant bakblik is handig, maar in-het-rond-gebakken smaken ze net zo lekker.

Smelt de chocolade met de boter au-bain-marie (of in de magnetron, maar pas op dat het niet te snel gaat en verbrandt).
Als het gesmolten is, roer je de overige ingrediënten er doorheen.

Ongeveer 30 minuten bakken.

Het leukste aan dit recept vind ik dat het uit een kinderkookboek komt en het geeft echt de beste brownies van alle recepten die ik heb geprobeerd. Kijk, dát vind ik nu leuk ;o)

Geen opmerkingen: