zondag, mei 18, 2008

Bloggers Block

Het is niet dat ik niets heb te zeggen of te laten zien (integendeel!), maar op de één of andere manier schoot het bloggen er steeds bij in. Misschien juist wel doordat ik zoveel wil zeggen en showen, dat ik niet wist waar ik moest beginnen?


Laat ik gewoon ergens beginnen. Onze vakantie. Richting het zuiden. Oisterwijk in Brabant. Lekker dicht bij Irma en consorten (niet geheel toevallig). Heerlijk om elkaar in het gezicht te kunnen kijken en te praten over alles en niks (en wol!). Ik heb gelachen, ik heb gehuild, ik heb genoten. Irma, dankjewel, gewoon omdat jij jij bent (en ik ik).

Het was een heerlijke week. Een vrijstaand huisje op een klein park, midden in het bos. Een overdekt zwembad op loopafstand. Een inrichting uit het jaar blik (maar goed, dan waardeer je je eigen toko bij thuiskomst des te meer ;o).

Van alles gedaan, van alles gezien. O.a. De Kleine Aarde in Boxtel en het Historisch Openlucht Museum in Eindhoven, waar die dag een heuse vikingtraining gaande was. D. was er niet bij te slaan. Ik vermaakte me ondertussen bij de kaartweefster en de beenbewerker en de rest. Ik heb voor het eerst gezien hoe naaldbind-werk er uitziet. Wat een leuk museum. Tot in de punten áf, geweldig. Als ik dichterbij woonde, zou ik me best bij de vrijwillige spinners of naaldbinders willen aansluiten (moet ik wel eerst leren tolspinnen en/of naaldbinden).

In het Safaripark de Beekse Bergen heb ik een toef kamelenhaar gescoord. Tijdens de auto-safari zag ik net naast de weg een pluk liggen, die we natuuuuurlijk niet konden laten liggen. Achterliggende auto's voor laten gaan, kijken of er geen hongerige dieren in de buurt waren (we reden door het kamelen- en onbekende springbokachtigen-deel, dus ook al hadden ze honger, dan hadden we nog niets te vrezen, maar voor het verhaal klinkt het spannender), deur open, pluk oppakken, deur dicht. Geen parkwacht achter ons aan, pffffff. Het is heerlijk zacht en luchtig. Ik ga me eens verdiepen hoe ik dit moet verspinnen. Eerst moeten de haren er nog uitgezocht, dat weet ik al wel.



'Aapjes kijken' in de Beekse Bergen

Eens kijken, wat zat er nog meer in die ene week gepropt/gestopt? Zwemmen, natuurlijk. De vrijmarkt op Koninginnedag (leuk!). Op weg naar huis hebben we een tussenstop bij mijn zus, zwager en kinderen gemaakt. De kinderen vermaken zich (zoals altijd) kostelijk met elkaar en wij hebben tijd om even bij te kletsen.

En tussendoor, veel schapen en veel wol. Samen met Irma naar Zeeland gereden (god, Irma, wat had jij een slechte navigator in de auto, neem toch een Tom-Tom ipv deze Dom-Dom) en daar zijn we bij de Wolboerderij Blij Bezuiden geweest *zwaait naar Janny en Ingrid* en bij de schapenboerderij Goede Hope van Jan en Miek van Erp. De winkel van Janny, hemeltjelief, daar kun je me een dag opsluiten. Wat een weelde, al die wolletjes, al die kleuren, jum.

De rondleiding langs de schapen van Jan en Miek viel in het water (letterlijk, de regen viel met bakken uit de lucht). Maar het was leuk. Al die soorten schapen, Jan die er met zoveel passie en kennis over vertelt. En toen kwamen we daar ook nog vandaan met een zak grijze Polwarth. Het leven is goed.

Maar bij de Wolboerderij gingen we natuurlijk ook niet met lege handen naar buiten. Ik kocht er wat naturel sokkenwol om te verven, wat verschillende lontwolletjes (Polwarth en fijne wol met Tussah-zijde) om te verven en te spinnen. En een spinnewiel. Na verschillende wielen geprobeerd te hebben, besloot ik de Ashford Kiwi mee te nemen (nadat ik hem betaald had, natuurlijk :o).




Mijn fruithapje :o)



Thuis gelijk wat lontwol geverfd (met levensmiddelenvloeistoffen en Acid Dyes) en gesponnen.


Ik moet erg wennen aan dit nieuwe wiel met een andere aandrijving dan ik gewend ben. Ik geloof best dat er veel meer mogelijkheden op dit wiel zitten dan op de Louët die ik nu te leen heb, maar ik word erg onrustig van mijn Kiwi'tje. Ik ga steeds sneller trappen en sneller en sneller. Hopelijk went dit gauw. Maar ik heb een beetje twijfels of dit echt hét wiel voor mij is. Nou goed, er is altijd nog Marktplaats ;o). Wordt vervolgd....


Dit blogje stond al een tijdje in concept en in de tussentijd is er het één en ander veranderd op spinnewielgebied. Daarover later meer (morgen of overmorgen of overovermorgen of daarna...)

3 opmerkingen:

Irma zei

Ik ben benieuwd naar al je vervolgblogjes! Als je ze zo mooi en lief schrijft als deze......
(Ik vond het ook heeeeel erg leuk, ook al deed ik geen verslag ervan op mijn blog)

Petrouchka zei

Wat een heerlijk blogje om lezen ..
Ik ken Jan en Miek heel goed , ze zijn bijzonder !
Als Jan begint te vertellen over schapen ...fabntastisch !
het Genieten straalt van dit blogje af ...was het wachten waard (jaja ik zal ook snel een update doen , was iets van de pot en de ketel gnagna )

Anoniem zei

Vond het erg leuk om je live te ontmoeten hier in Koewacht, ik word ook altijd erg blij van de winkel van Janny . Ik lees nog steeds je blog :)), vond het erg lang duren deze keer, voor het nieuwe berichtje verscheen.
Veel groetjes van Ingrid